Vanaf 1 juli volgend jaar worden de grenzen om met je zuinige wagen in
aanmerking te komen voor een vrijstelling van de aanschafbelasting BPM
aangescherpt.

Benzine- of LPG auto’s mogen vanaf medio volgend jaar maximaal 102 gram CO2
per kilometer uitstoten, in plaats van de huidige 110 gram. Voor auto’s met
een dieselmotor wordt de grens verlaagd van 95 naar 91 gram CO2 per
kilometer.

Zo op het eerste gezicht lijken dit beperkte wijzgingen. De veranderingen
hebben echter voor veel kleine modellen gevolgen. Bij de aanschaf van
populaire modellen zoals de Citroen C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo moet
vanaf de tweede helft van volgend jaar BPM worden betaald, terwijl dit nu
nog niet het geval is.

Gevolg is dat nieuwe wagens soms honderden euro’s duurder uitpakken en het
loont om in de eerste helft van 2012 je slag te slaan. Liefhebbers kunnen hier
een overzicht vinden van kleine, zuinige auto’s die vanaf 1 juli 2012 niet
meer zonder BPM kunnen worden aangeschaft.

Instapmoment kleine en zuinige auto’s
Wie uitkijkt naar een zuinige wagen, doet er in het gros van de gevallen goed
aan om nog voor 1 juli 2012 zijn slag te slaan.

Stel: je overweegt een Citroen C1 1.0 50kW 5d Ambiance, met een uitstoot van
103 gram CO2 per km. Dan schat de ANWB
dat de prijs die je betaalt door het wegvallen van het belastingvoordeel,
vanaf medio volgend jaar 620 euro hoger uitvalt.

Instapmoment dure bakken
Er zijn echter ook auto’s waarvoor het loont om juist te wachten tot de
tweede helft van volgend jaar met de aanschaf.

Waar de hoogte van de BPM vooralsnog voornamelijk afhangt van het type motor
(benzine, LPG of diesel) en de catalogusprijs, verandert dit naar een
stelsel dat gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de wagen.

Dit betekent, paradoxaal genoeg, dat de BPM op relatief vervuilende auto’s
vanaf volgend jaar afneemt. In de Autobrief
van afgelopen september rekende het kabinet bijvoorbeeld voor dat de BPM van
de Porsche Cayenne met een C02-uitstoot van 270 gram per kilometer, in de
komende vier jaar met liefst 6.492 euro daalt.

Diesels
Wie in de toekomst een auto met een dieselmotor wil aanschaffen, krijgt ook
met wijzigingen in de regels te maken.

Vooralsnog betaal je - tenzij je dieselauto vrijgesteld is van BPM - een vaste
dieseltoeslag. Vanaf 1 juli 2012 wordt de dieseltoeslag flexibel en geldt
hij voor alle wagens die meer dan 70 gram CO2 per km uitstoten.

Voor sommige auto’s (vooral in het middensegment) betekent dit dat het
voordeliger wordt om even te wachten tot de tweede helft van 2012 met de
aanschaf.

Neem bijvoorbeeld de Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 77 kW (greenline business),
met een CO2 uitstoot van 99 gram per km. Wacht je tot na 1 juli 2012 met
kopen, dan scheelt dat je volgens de ANWB
bijna 300 euro ten opzichte van januari. Kun je nog meer geduld opbrengen en
wacht je tot na januari 2013, dan ben je bijna 1.000 euro goedkoper uit.

Kortom: het BPM-moment wordt bij de keuze van een nieuwe auto de komende jaren
belangrijker dan ooit.

Lees ook:

Auto
kopen? Zo profiteer je optimaal van BPM

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl